سفارش تبلیغ
صبا ویژن

" نقاشی ساختمان قلی پور " " کاتالوگ بلکا
"

 انواع رنگ های روغنی – رنگ روغنی ساختمان در نقاشی ساختمان

  رنگ‌های روغنی – رنگ روغنی ساختمانی 

 

 

در این نوع رنگ‌ها ، رنگ دانه را در یک روغن خشک شونده که استر گلیسیرین با اسیدهای چرب نظیر اسیدهای اولیک و یا لینولنیک می باشد حل می کنند. این روغن‌‌ها در هوا اکسیده شده و به ترکیبات سیر شده تبدیل می شوند و لایه‌ای سخت مقاوم و محافظ تشکیل می دهند که از نفوذ آب در رنگ دانه جلوگیری می کنند.

رقیق کننده :

برای رقیق کردن و سهولت کاربرد رنگ به کار می رود و معمولا یک حلال هیدرو کربنی نظیر ترپنتین است که به روغن تربانتین شهرت دارد.

خشک کننده :

یکی از اجزای رنگ‌های روغنی است که در حقیقت نقش کاتالیزور در تسریع اکسیداسیون و خشک شدن رنگ ها را دارد و معمولا مخلوطی از اکسید های سرب ، منگنز و کبالت در ( روغن بزرک ) بصورت استر مصرف می شود. رنگهای پوششی (رنگ روغنی) ترکیبی از رنگدانه‌ها، رنگدانه یارها، حلال، روغن اسکاتیف، روغن برزک و … می‌باشد رنگهای روغنی به وسیله تینر روغنی رقیق می‌شوند و رنگها هوا خشک هستند این رنگها در دو نوع مات و براق به بازار عرضه می‌شوند و قابل استفاده با قلم مو، پیستوله و غلطک می‌باشند رنگهای روغنی حدود 12 ساعت زمان لازم دارند تا به طور نهایی خشک شوند و برای خشک شدن سطحی در حدود 4 تا 6 ساعت زمان لازم است.

البته دمای هوا تاثیر زیادی دارد. رنگهای روغنی در قوطی‌های 2/1 و 4/1 و 1/4 و20 لیتر به بازار عرضه می‌شوند. (توضیح اینکه رنگ در بازار به صورت عامیانه به کیلو سنجیده می‌شود ولی واحد حجمی آن به لیتر می‌باشد) .

در گذشته برای مات کردن رنگهای روغنی براق، مقداری مل الک شده داخل آن ریخته و آن را خوب مخلوط می‌کردند که اینکار علاوه بر زبری رنگ باعث گرانروی آن می‌شد.

که برای از بین بردن زبری و گرانروی آن مقداری تینر روغنی و روغن الیف به آن اضافه می کردند.

رنگهای روغنی براق از استحکام و بهداشت بیشتری نسبت به رنگهای روغنی مات دارد. امروزه برای رنگ آمیزی مصنوعات چوبی کمتر از رنگ روغن استفاده می‌شود زیرا این رنگها مدت زیادی را برای خشک شدن نیاز دارند. این رنگها قابل استفاده با قلم مو، پارچه بدون پرز، پیستوله و غلطک می‌باشد.

در صورت نبودن تینر روغنی از بنزین و نفت به عنوان رقیق کننده می‌توان استفاده نمود.

البته در سالهای اخیر با ورود مواد اولیه کارخانجات رنگ سازی از کشور چین (اکثرا) به جای آلمان بالطبع نمی توان توقع کیفیت 30 سال کارکرد که بعضی از کارفرمایان مسن توقع دارند را داشت ولی در عین حال تقریبا تمامی کارخانجات رنگ سازی ایران تولیدات با کیفیت استاندارد دارند وبه نظر میرسد استاندارد رنگ های روغنی اجباری شده باشد

نکته دیگری که در مورد رنگ های روغنی وطنی میتوان گفت : قیمت های نزدیک به هم و کیفیت های بسیار مشابه برند های مختلف رنگ در ایران است و تفاوت قیمت دو برند قدیمی ومعروف و جدید و بی نام و نشان حداکثر به 1500 تومان بالغ می شود و من بارها این سوال را از کارفرمایان شنیده ام که رنگ مصرفی شما چه مارکی است و گاهی برند و مارک خاصی که شاید یکی از آشنایان معرفی کرده را از آب گذشته می دادنند و بقیه مارکها را تقلبی می دانند و شاید حدس میزنند که مثلا اگر نقاششان به جای رنگ مارک : شیمی لاک از رنگ مارک هاویلوکس استفاده کرد به اندازه نیمی از قیمت رنگ آمیزی منزلشان سرشان کلاه رفته است که توصیه من به کارفرمایان این است که قبل از تماس با یک نقاش برای رنگ آمیزی محل مورد نظر و در صورت نداشتن اطلاعات از شخص معتمد و آگاه کسب اطلاعات کنند و با چشم باز و خیال راحت سفارش بدهند.

البته در مواردی که کارفرمائی برند و مارک خاصی را در نظر دارد چنان چه نقاش معتقد به شعار (همیشه حق با مشتری است باشد) برند مورد نظر کارفرما را تهیه می کند

مواردی هم تجربه داشته ام که یک خط از تولیدات یک کارخانه که ممکن است برندی معروف و دارایه نشان استاندارد است دارایه معایبی مثله ضعیف بودن خشک کن یا ضعیف بودن پوشش می باشد که یک نقاش با تجربه به جای کلنجار رفتن با خرید معیوب که فقط وقت و انرژی خودش را می گیرد نسبت به تعویض رنگ اقدام می کند.

در چند سال اخیر سازندگان رنگ در جهان سعی کردند که جایگزین مناسبی برای رنگ روغنی پیدا کنند و حتی در بعضی از کشورهای اروپائی تولید و مصرف رنگ های روغنی ممنوع شده است. معایبی که باعث شده در کشورهای جهان اول رنگ روغنی طالب نداشته باشد عبارت است از: بوی بسیار بد و در مواردی غیر قابل تحمل در آپارتمانهایی که همسایه ها ساکن هستند. آلایندگی زیست محیطی به خاطر گازهای فرار حاصل از خشک شدن رنگ و رها شدن مواد حلال فرار(تینر یا نفت یا بنزین) در فضا . قابلیت اشتعال و خطر آتش سوزی در صورت بی احتیاطی. زمان خشک شدن طولانی و… ولی در ایران رنگ روغنی هنوز حرف اول را میزند.

برخی از دلایل استقبال از این نوع رنگ : رنگ روغنی مقاوم ترین پوشش درمقابل شستشو با آب و حلال ها می باشد و هیچ کدام از پوشش ها و رنگ های رقیب این نوع رنگ مقاومت حتی نزدیک به این رنگ را ندارند. نظر به این که اکثر کارفرمایان توقع حداقل 10 سال دوام را از رنگ آمیزی منزل دارند: رنگ روغنی در صورت ترک نخوردن و ضربه نخوردن و سایش ندیدن بهترین جواب برای این توقع می باشد. در مواقعی که مشتری از من راهنمائی برای انتخاب نوع رنگ میکند: راهنمائی اول من به او رنگ روغنی است.

تمام برند های رنگ روغنی سازگاری بالائی با غلطک دارند و به طرز قابل توجهی به کیفیت اجرا افزوده خواهد شد.

اجرای رنگ روغنی (و رنگ های پلاستیک و واتر بیس و…) با غلطک بواسطه ایجاد ضخامت رنگ و کشاندن لعاب (کیلر) رنگ به سطح خارجی رنگ دوام و مرغوبیت زیادی به اجرا می دهد و بواسطه پرز انداختن منظم ( در 3 اندازه ریز و متوسط ودرشت ) به جای رش قلم اجرا را شکیل تر می کند وعیب موج گچ که بالایه 90% گچ کشی های تجاری فعلی دارا هستند را تا حدود زیادی کور مینماید( به علت شکست نورمنعکس شده از سطح)

مشکلی که اکثر ارائه دهنگان خدمات فنی ساختمانی دارند دخالت افراد ناآگاه به فن در رشته های فنی است و گاهی دیده می شود که افراد با فرض سهولت یک رشته نسبت به انجام کارهائی که هیچ مهارتی در اجرای آن ندارند می نمایند و بعد از خرابکاری و و به هدر دادن وقت و انرژی نسبت به ارجای کار به متخصص آن شغل اقدام می کنند. توصیه می شود قبل از دخالت در کارهائی که نسبت به آن آگاهی ندارند با معتمدان آشنا به فن مشورت کنند.

مراحل اجرای رنگ روغنی با کیفیت درجه یک به طور کلی به این شرح است :اجرای یک مرحله روغن زیر کاردرجه یک بر روی گچ/اجرای یک یا دو دست بتونه کشی کامل (ماستیک) بسته به کیفیت سفید کاری گچ/اجرای یک مرحله رنگ آمیزی (ترجیحا با رنگ های استاندارد آستری)/تعمیر بتونه در حد لازم/اجرای یک مرحله آستر با رنگ استاندارد/اجرای رنگ آخر یا رویه با رنگ استاندارد.در بین این مراحل بسته به نیاز کار مراحل سنباده زنی و تمیز کاری اجرا می شود.

اجرای هر مرحله از رنگ آمیزی بسته به سفارش مشتری می تواند بوسیله قلم یا غلطک باشد

طبق استانداردهای توصیه شده توسط انجمن نقاشان پوشش و کیفیت اجرای رنگ روغنی پس از اتمام باید مشهود باشد. درعین حال شوره و ترک و رطوبت و ضربه و سایش به رنگ شما آسیب می رساند و توصیه می شود قبل از رنگ آمیزی نسبت به رفع شوره و رطوبت از ساختمان اقدام کنید.البته شوره و ترک درمانی ندارد و چنانچه شوره از خاک به فونداسیون و دیوارهای بنا نفوذ کرده باشد حتی از سنگ و کاشی هم عبور می کند واگر به صورت خفیف و مربوط به آجرها باشد تا حدودی قابل رفع است.ترک ساختمان هم از مواردی است که برغم ادعاهای برخی مهندسین و معماران و بنایان و سازندگان مصالح ساختمانی و تولیداتی مثل خمیر ترک گیر و….درمان ندارد و کارفرما باید توجه داشته باشد که ترکی که چندین سانتیمتر گچ و خاک و حتی آجر و بلوک را می ترکاند رنگ با ضخامت زیره 1 میلیمتررا خواهد ترکاند.

در مبحثی که در مورد پوشش های سلولزی خواهیم داشت در مورد رفع بعضی از ترک ها بوسیله این پوشش (ترک را در زیر پوشش مخفی می کند) خواهیم نوشت. به طور کلی مشورت با معتمدین آشنا به فن از طرف مشتری و صداقت در راهنمائی مشتری از طرف مجری سطح رضایت طرفین را بالا خواهد برد.

دراین مطلب سعی شد مطالبی در مورد رنگ روغنی نوشته شود .


نوشته شده توسط بابک قلی پور 94/3/24:: 4:51 عصر     |     () نظر

درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
پیوندها
لیست یادداشت‌ها
آرشیو یادداشت‌ها
نقاشی ساختمان

پیغام ورود و خروج

کد کج شدن تصویر

جلوگیری از کپی کردن مطالب