استفاده از کاغذ دیواری به جهت زیبایی بیشتر فضای داخلی خانه
تنوع کاغذ دیواریها آن قدر زیاد است که انتخاب را مشکل میکند، ولی اگر به هدفی که از دکوراسیون دارید و رنگ و طرح مورد علاقه خود فکر کنید، کار کمی آسانتر میشود.
- از کاغذ دیواری میتوانید به عنوان حاشیه برای تزیین اتاق کودکان استفاده نمایید و با انتخاب طرح دلخواه آنها، شادی کودکانهشان را مضاعف کنید.
سایت نقاشی ساختمان گروه قلی پور با نام بابک قلی پور بشناسید
- اگر کاغذ دیواری به صورت منظره است، فقط یکی از دیوارها را با آن تزیین کنید.
- هرچه طرح کاغذ دیواری ریزتر باشد، فضای اتاق بزرگتر نشان داده خواهد شد.
- برای جاهای کوچک از کاغذ دیواری ساده و روشن استفاده نمایید.
- بعضی از آنها اکوستیک بوده و به کاهش صدا کمک میکنند.
- پیش از خرید اندازه دقیق و میزان کاغذ دیواری مورد نیاز را محاسبه کنید.
- سعی کنید کاغذ دیواریها قابل شستشو و پوشش آنها حتی الامکان از مواد طبیعی مانند الیاف پنبه، ابریشم، مواد سلولزی و منسوجات یا فاقد هر گونه مواد شیمیایی باشند.
از رنگ ها و انواع آستر های روغنی ، تینری ، واتر بیس ( پایه آب ) فقط برای تزئین و
کثیف نشدن چوبها استفاده نمیشود .
چوب موجودی زنده بوده و بافت آن بعد از قطع شدن ریشه و شاخه ها برای موجودات
موذی ، میکروارگانیسم ها ، کپک ، قارچ و دیگر موجودات محیطی عالی برای رشد و
نمو است .
و به همین خاطر بعد ار مدتی کوتاه ، چوب باخته ، یا میتوان پوسیدگی را در بافت
چوب پیدا کرد .
به همین خاطر از زمان بریده شدن درخت ، تا زمانی که به مصرف کننده برسد مراحل
گوناگونی را برای جلوگیری از پوسیدگی و فساد مولکول های بافت درخت باید انجام
داد .
بعد از آنکه چوب خشک شد و موجودات درون آن تخلیه گردید به کارخانه های چوب
بری برده میشود و به ابعاد مورد نیاز نجاران تقسیم میگردد .
از زمانی که چوب وارد کارگاه نجاری میشود ، نجار به دقت از چوب محافظت میکند.
بعد از ساخت آن را به دقت سمباده میزند و بعد از آن سطح چوب را با مواد اشباء
میکند . این مواد میتواند روغن ، رزین ، مواد نفتی ، یا هر چیز دیگری باشد ، در زیر
چند نونه از این مواد را به اختصار برایتان درج کرده ایم :
آیا میدانید از چه نوع پوششی باید برای سونای خشک استفاده کرد ؟
رنگ چوب
لاک چوب
نام محلول ترکیبی که سریع خشک میشوند است .
معمولا در چند لایه با قلم مو یا اسپری روی سطح چوب قرار می گیرند. لاک می تواند
شفاف بوده و بافت چوب را نشان دهد یا دارای رنگ باشد و رنگ و بافت طبیعی چوب
را تغییر دهد.
روغن جلا
از صمغ محلول در حلالهای مختلف تهیه میشود. پس از تبخیر حلال ، یک لایه شفاف با
ته رنگ قهوه ای از خود باقی میگذارد . روغن جلا میتواند مات ، جوهری یا براق باشد .
این پرداخت در مبلمان آنتیک و مدلهای شبه آنتیک به کار میرود . روغن جلا را به عنوان
یک رنگ لوکس استفاده نمیکنند . بلکه به خاطر ارزان بودن آن است که مصرف آن
عمومیت پیدا کرده . بر روی روغن جلا هیچ رنگ یا رزینی نمیوان استفاده کرد و حدودا در
محیط های مرطوب هر 6 ماه یک بار باید با روغن جلا آن را ترمیم کرد .
لعاب
رنگ براق یا نیمه براقی است که بر روی یک یا چند لایه رنگ آستر قرارمی گیرد. این
روش رنگ و بافت چوب را پنهان می کند و سطحی محکم، ضد خش و قابل تمیز کردن به
وجود می آورد.
واکس
واکس یک لایه محافظ برای پرداخت نهایی است و در عین حال ظاهری طبیعی دارد.
ممکن است واکس موجب شود که چوب تا حدی تیره تر شود و گاهی لازم است که آن
را در دوره هایی منظم به روی چوب مالید. واکس هرچه بیشتر با پارچه جلا یابد، براقتر
میشود. واکس برای افزودن به مقاومت و براقتر کردن سطح چوب بر روی لاک الکل،
روغن جلا یا یک پرداخت روغنی نیز به کار میرود.
رنگ
رنگ براق یا نیمه براق معمولا برای چوبهای نامرغوب به کار میرود تا عیوب آنرا پنهان
کند. البته مبلمان تهیه شده با چوب رنگ شده در هر سبکی به وفور یافت می¬شود و
همواره پرطرفدار بوده است.رنگ به اشکال مختلف و تنوع بسیار بر روی چوب استفاده
می شود.
لاک الکل
این پوشش از صمغ محلول در الکل تهیه می¬شود که پس از تبخیر الکل، پوششی
شفاف بر چوب باقی می¬گذارد. لاک الکل به سادگی آسیب می¬بیند و لکه آب و مواد
دیگر بر روی آن بر جا می-ماند. این ماده معمولا به عنوان سیلر (آستری) به کار میرود.
روغن
منظور از روغن، انواع روغن بزرک و سایر روغن¬هایی هستند که در چند لایه بر روی
سطح چوب مالیده می¬شوند و سپس اضافه آن پس از مالیدن هر لایه، پاک میشود.
نتیجه چوبی با ظاهر طبیعی و رنگ و بافت تقویت شده است. پرداخت¬های روغنی
بسیار ظریف و کم مقاومند اما به سادگی می¬توان آنها را ترمیم کرد.
رنگهای جوهری
رنگدانه های این نوع رنگ در درون بافت چوب نفوذ میکنند و رنگ طبیعی آنرا تغییر
میدهند. این نوع رنگ به صورت ترکیب با پرداختهای دیگر نیز استفاده میشود و وجود آن
دال بر متفاوت بودن چوب اصلی با آنچه که میبینیم است. برای مثال، محصولات چوبی
که با رنگ ماهوگانی کار شده اند، در اصل از چوب غان هستند و به رنگ ماهوگانی
درآمده اند. چوبی که با رنگ جوهری رنگ آمیزی می¬شود، دارای پرداختی شفاف
است.
بلیچ یا سفیدکردن
این روش رنگ چوب را روشن¬تر می¬کند و بعضی از انواع چوب با بلیچ کردن به
کلی سفید میشوند اما همچنان بافت خود را نشان می¬دهند. یک پوشش شفاف
مانند لاک بر روی چوب سفید شده کشیده میشود.
انتخاب نوع پرداخت چوب
برای نو کردن وسایل چوبی لازم نیست هزینه زیاد صرف کنید. کافیست راه های نو
کردن وسایل چوبی خود را بدانید. بدین صورت دیگر نه تنها نیاز به خرید وسایل نو
ندارید ، بلکه می-توانید با دانسته های خود طرح های جدید ایجاد نموده و از زندگی
خود لذت بیشتری ببرید.
استادان نجاری ایران
صنعت نجاری در ایران سابقه بسیار طولانی دارد ولی از چگونگی پیدایش و گسترش
آن اطلاعات دقیقی وجود ندارد. ولی در موزه ها می توان نمونه های بسیاری از
مصنوعات چوبی و ابزار آلات درودگری را در سراسر ایران یافت. دوره با اهمیت این
صنعت با آغاز گسترش ارتباط بین ایران و اروپا و همچنین ورود ابزارهای کامل تر بر
گرفته از انقلاب صنعتی در اروپا و حتی در چند دهه اخیر انواع برقی آن درودگری را به
کلی متحول ساخت.و نجارانی که به شیوه اروپایی ها انواع مدلهای آنان را مشابه
سازی می کردند به نجاران فرنگی کار معروف شدند.ابتدا اشراف و متمولین نمونه
هایی از مبلمان و دکوراسیون کلاسیکی را برای کاخ ها و خانه های مجلل خود به
ایران وارد کردند و بعد از آن مردم عادی با معاشرت با این افراد و بعلاوه فیلمهای
خارجی که در سینما می دیدند تشویق به استفاده از مبلمان و به قول ساده تر میز و
صندلی شدند. بنابراین این نیاز روز افزون باعث رشد سریع این صنعت شد.و استادان
به نامی پا به عرصه وجود گذاشتند.کار برخی از این اساتید به میمنت وجود چوب
های جنگلی شمال ایران دست کمی از نمونه های اروپایی آن نداشت. از این قبیل
اساتید می توان از مهدی سینکینام برد. ایشان علاوه بر تبحر درتمامی زمینه های
نجاری و کار با انواع ابزار آلات , در زمینه رنگ کاری و رویه کوبی نیز سری در سرها
دارد. ایشان جزو اولین کسانی بودند که رنگ لاک الکل را که با دست بوسیله پنبه
آغشته شده به چوب زده می شد رابه سیلر کیلر و پلی استر که بصورت اسپری روی
چوب پاشیده می شد متحول کردند. همچنین استفاده از فوم و اسفنج و فنر بجای
تخم پنبه که باعث سبکی مبلمان شد منصوب کرد. از آثار و تولیدات این استاد در
منازل خیلی از هنر شناسان بجای مانده است. و عمر با افتخار ایشان منوط به تربیت
شاگردان بزرگی که نام آنها هم در این صنعت برای همه همکارانشان آشناست, شده
است.
رنگ چوب
بازدید رایگان
برچسبها: رزین چوب, وارنیش روغن جلا, لعاب لاک, واکس چوب, سیلر کیلر پلی استر
از رنگ برای محافظت، نگهداری، دکوراسیون یا جهت اضافه کردن هرگونه قابلیت بر روی یک سطح که توسط رنگدانه پوشانده میگردد، استفاده میشود.مثالهایی از محافظت عبارتند از: پوشاندن سطح فلزات برای کند کردن خوردگی، یا رنگ کردن خانه جهت محافظتاز آن در برابر عناصر خارجی(آب، خاک و...). مثالی از دکوراسیون، رنگ کردن اتاقی برای آماده سازی آن جهت جشن میباشد.استفادههای دیگری که از رنگ میشود، شامل برگرداندن رنگی خاص از روی سطح و یا استفاده بر روی سطوح بر علیه حرارت یا موازات با استفاده حرارتی از آن سطح در کاربردهای مختلف است.
مثال کاربردی دیگری در این زمینه، برای تشخیص دادن علامات صنعتی یا هشدارها، یا علامت گذاری لولهها در صنعت یا در زمینه کاربردهای نظامی میباشد. رنگ را برای هر جسمی میتوان استفاده کرد، برای مثال در هنر، پوششهای صنعتی، علامات جادهای یا در لنگرگاهها جهت جلوگیری از خوردگی توسط آبها. رنگ یک محصول نیمه تمام شدهاست، بدین معنی که بعد از استفاده توسط کاربر است که به مرحله پایانی خود میرسد. از رنگ همچنین همراه با مخلوط کردن لعاب، برای پوششهای پیشرفته و صیقلی سازی سطوح نیز میتوان استفاده کرد. تاریخچه: نقاشیهای پیدا شده در غارها که توسط رنگهای بدست آمده از اُخرا، و اکسیدهای هماتیت و مگنتیت کشیده شدهاند به سال قبل و به دوران انسانهای هموساپینس باز میگردد. نقاشیهای کهن در درنادای مصر که برای سالیان متمادی بدون حفاظ و در معرض هوا بودهاست،
یک پدیده درخشان اثر برلینسی میباشد که هنوز هم به همان روشنی سال قبل است.مصریها رنگهایشان را با مادهای صمغ مانند، ترکیب میکردند و هر یک را به صورت جداگانه بر روی سطح اعمال میکردند بدون اینکه ذرهای با هم مخلوط گردند.آنها از رنگ استفاده میکردند: سفید، سیاه، قرمز، آبی، زرد و سبز. مابقی بحث راجع به تاریخ رنگ، از حوصله این مقاله خارج است. ترکیبات: رنگدانه:دانههای جامد ریزی هستند که در رنگ جهت توزیع رنگ، زبری، غلظت رنگ و... با یکدیگر متحد میگردند.ولی بعضی از رنگها یه جای ترکیبات معمول رنگدانه، از رنگهای دانهای میکرونیزه استفاده میکنند. رنگدانهها به دو دسته طبیعی و شیمیایی تقسیم بندی میگردند.رنگدانههای طبیعی شامل خاک رس، کلسیم کربنات، سیلیکا، تالک و میکا میباشد.
رنگدانههای شیمیایی حاوی مولکولهای مهندسی یعنی خاک رس تکلیس شده، رسوبهای شیمیایی کلسیم کربنات و سیلیکاهای مصنوعی میباشد. رنگدانههای مخفی، در کدر سازی رنگ و محافظت از لایه رنگ از اشعه ماورابنفش به کار میآید.انواع رنگدانههای مخفی از این قرار است:تیتانیوم دی اکسید، فتالوی آبی، و اکسید آهن قرمز. پرکنندهها نوعی مخصوص از رنگدانهها هستند که برای حجم دادن به لایه رنگ، پشتیبانی از ساختار رنگ و حجم دادن به خود رنگ، مورد مصرف قرار میگیرند. پر کنندهها معمولا حاوی مواد بی اثر ارزان قیمتی مانند آرد کوهی، تالک، آهک، باریت، خاک رس و....می باشند. بعضی از رنگدانهها سمی میباشند مانند سرب که در رنگهای سربی به کار رفتهاست. صنعت رنگسازی، شروع به جایگزینی رنگدانههای سرب با رنگدانههای کم خطر تر تیتانیوم دی اکسید، از سال نمودهاست.تیتانیوم دی اکسیدی که امروزه در رنگسازی استفاده میگردد، به دلایل مختلفی توسط سیلیکن یا آلومینیوم اکسید پوشانده میگردد. چسب یا ناقل:چسب معمولا به ناقلی اطلاق میگردد که ترکیب شکل دهنده اصلی فیلم(لایه نازک رنگ) میباشد.
تنها مادهای که حتما باید در رنگ حاضر باشد، همین مادهاست.حضور سایر ترکیبات در رنگ، اختیاری است. چسبها حاوی زرینهای طبیعی یا شیمیایی اند مانند اکریلیک، پلی اورتان، پلی استر، ررزینهای ملامین، اپوکسیها و روغنها. رنگ لاتکس، محلولی کلوئیدی بر پایه آب است که از ذرات پلیمری میکرونیزه تشکیل شدهاست.معنی کلمه لاتکس، یعنی حلّال در آب. این روزها که بحث حفاظت از محیط زیست نیز مطرح است، شرکتهای تولید کننده رنگ، از استفاده از مواد آلی فّرار در تولیداتشان، محدود شدهاند.دلیل این امر، که توسط سازمان محیط زیست اعلام گشتهاست، صدمه زدن احتمالی بعضی از این ترکیبات به لایه ازون و در نتیجه، افزایش میزان اشعه ماورا بنفش میباشد.
حلالهایی که در مرحله اول از رنگ تبخیر میگردد، باعث تخریب لایه ازون میگردد. بحث حلالها در رنگ، جداگانه مطرح میگردد: حلالها:هدف اصلی از استفاده از حلالها، تنظیم کردن رقّت و فرارّیت و وسیکوزیته رنگ است.حلال، فّرار است و در فیلم(لایه نازک رنگ) باقی نمیماند.حلال، همچنین نرخ جریان تابع لزجت و کاربرد سایر ترکیبات و نیز پایداری رنگ را در حالت سیال، کنترل میکند. آب، بهترین نوع حلال برای رنگهای آب-محور میباشد.رنگهای حلال-محور، که گاهی نیز رنگهای روغنی نامیده میشوند، می توانند تعداد کثیری از حلالها را در خود جای دهند که شامل ترکیبات آروماتیک، آلیفاتیک، الکلها وکتونها و رزینهای سبک رقیق کننده خواهند بود.چنین حلالهایی در مواقعی استفاده میگردند که رنگهای روغن-محور و ضد آب مورد نیاز است. مواد افزودنی:کنار ست تشکیل دهنده اصلی رنگ که در بالا مورد بحث قرار گرفتند، رنگ میتواند حاوی مواردی بسیار وسیع از مواد افزودنی باشد که به مقدار بسیار کمی به رنگ افزوده میگردد و در کمال تعجب، اثر بسیار زیادی بر روی خواص رنگ میگذارد.مثالهایی از این موارد، موادی هستند که کشش سطحی رنگ را تنظیم میکنند، جاری شدن رنگ را بهبود میبخشند، ظاهر پایانی را تصحیح میکنند، تری و خیسی لبه رنگ را بالا میبرند، پایداری رنگدانه را بهبود میبخشند، خواص ضدّ یخ زدگی ایجاد میکنند، مقدار کف کنندگی و پوسته پذیری رنگ را کنترل میکند و.... انواع دیگر از مواد افزودنی شامل کاتالیستها، حجم دهنده ها(با پر کنندهها اشتباه گرفته نشوند)، پایدار کنندهها، امولسیون سازها، زمینه سازها، پیش بَرهای مواد افزودنی، پایدار کنندههای ضد اشعه ماورابنفش، عوامل کدر کننده و بایوسایدها (جهت مقابله با رشد باکتریها) میباشند.
(سه نوع رنگ داریم:1: لکه های مربوط به آبرنگ2: لکه رنگ پلاستیکی3: لکه رنگ روغنی.)
لکه رنگ روی قالی:
لکه زدایی رنگ روی قالی و موکت مشکل تر است برای پاک کردن آنها باید پنبه را با تربانتین خیس کنید و بر روی لکه بمالید و بعداً با پنبه دیگری پاک کنید تا اینکه لکه از میان برود.
از بهترین و مقاوم ترین رنگ ها ، رنگ روغن می باشد . رنگ های روغنی بر پایه حلال های نفتی می باشند و به همین خاطر به معنای کلمه قابل شستشو می باشند . از رنگ های روغنی برای نقاشی ساختمان منازل ، اماکن تجاری و اداری ، سطوح باز ، درب وپنجره ها استفاده می شود . رنگ های روغنی دارای پایداری زیادی در مقابل رطوبت می باشند و به همین علت از آنها برای درب های وردی و وسایل موجود در فضاهای باز استفاده می شود . همیشه برای نقاشی سرویس بهداشتی و حمام و آشپز خانه از رنگ روغن استفاده کنید .
بهترین مارک برای رنگ روغن رنگ روغن براق هادی رنگ و رنگ روغن مات سحر می باشد . در بکارگیری رنگ روغن از رنگ نیمه مات استفاده کنید رنگ های براق موج ها و معایب زیادی را نمایش می دهند که حتی با ده ها بار زیر کاری نیز قابل رفع نمی باشند و رنگ های مات نیز متاسفانه دوام بالای ندارند .
از معایب رنگ روغن بودار بودن و زمان بر بودن فرآیند اجرای آن است . در اجرای نقاشی ساختمان با رنگ روغن توجه کنید که زیر کاری مناسب صورت پذیرد برخی افراد سود جو برای کوتاه کردن زمان اجرا و جلوگیری از پرداخت هزینه دستمزد که رقم با اهمیتی می باشد اقدام به باز نکردن ترک ها و حتی در صورت باز کردن ترک ها اقدام به پر کردن آن با گچ کشته می نمایند و هرگز از بتونه های روغنی و کناف استفاده نمی کنند و شما پس از چند ماه متوجه این موضوع خواهید شد . نکته حائز اهمیت در مورد نقاشی ساختمان با رنگ روغنی قصد عوام فریبی برخی نقاشان ساختمان است تا افراد را از اجرای این رنگ منصرف نموده و رنگ آکریلیک یا سلولزی را که نیاز چندانی به هزینه دستمزد ندارند به مشتریان تحمیل نمایند چرا که بخش عمده ای از هزینه نقاشی ساختمان مربوط به دستمزد کارگران است و
هرچه این کارگران زبده تر باشند هزینه بیشتری نیاز خواهد بود از طرفی مدیریت کارهای نقاشی ساختمان با رنگ روغنی نیز کار هر کسی نخواهد بود و اساسا این افراد توانایی اجرای کارهای درجه یک و زمان بر را ندارند و تخصص آنها در کارهای بزن برو مثل پوشش های سلولزی و آکریلیک بی کیفیت است . این افراد دلایلی کاملا بی اساس و پوچ درباره معایب رنگ روغنی بیان می کنند . البته شما هم مثل ما می دانید اینها اول نگران سود و جیب خود هستند .
هدف ما در دکوزیبا دادن آگاهی به شما عزیزان جهت اخذ تصمیمی درست و خلق ارزش است و با توجه به شرایط شما ، کاری شایسته شما ارائه خواهیم نمود .